آئین نامه های ال اس اف / LSF

آیین نامه های مرجع که در تمام کشورهای جهان برای طراحی و اجرای سازه های سرد نورد شده و سیستم ساختمانی LSF مورد استناد قرار می گیرند همگی بر مبنای آیین نامه های AISI قرار دارند که مطابق با شرایط حاکم در هر یک از آن کشورها از لحاظ شرایط جوی و جغرافیایی و شرایط اقلیمی گوناگون به روز رسانی شده و تغییراتی بر آن ها اعمال می گردد.
آیین نامه AS/NZ 4600 در استرالیا و نیوزلند و آیین نامه های BS 5990 ,BS 5950 و CSI در بریتانیا و Euro Code III در اروپا و آیین نامه های ژاپن و افریقای جنوبی و هند برای طراحی و اجرای سازه های سرد نورد و سیستم ساختمانی LSF از جمله آیین نامه های مشابه هستند.

در ایران با آغاز تکوین علمی بر روی سازه های سردنورد از سال 88 مطالعات بر روی آیین نامه های بین المللی با محوریت AISI آغاز گردید و در نهایت نشریه ی ض-608 به نام «آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سبک سرد نورد» توسط مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان ایران منتشر گردید.

در سال های بعد دو آیین نامه با عنوان ؛  آیین نامه طراحی و اجرای سازه های سردنورد در بخش سازه ای نشریه ۶۱۲ و آیین نامه طراحی و اجرای سازه های سردنورد در بخش غیر سازه ای نشریه ۶۱۳   توسط معاونت نظارت راهبردی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتشر گردید.

 لینک دانلود: نشریه 612  نشریه 613

در خصوص آیین نامه های ملی مرتبط با طراحی سازه LSF میتوان آیین نامه های ذیل را نام برد :

  • طراحی ساختمان ها در برابر زلزله ،استاندارد 2800
  •  مبحث ششم مقررات ملی ساختمان
  • مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان
  • مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان و …